Moje Zabrze. Historia. Stowarzyszenia.
Izraelickie Bractwo Pogrzebowe i Opiekuńcze „Chewra Kadischa” w Hindenburg O.S. (Zabrze)
Niezwykle
cenny dokument udostępniony Dariuszowi Guzowi z Price Library of
Judaica, University of Florida w Gainesville USA. Memoriał wydany w
1920 roku z okazji 50-cio lecia istnienia „Chewra Kadischa” -
Izraelickiego Bractwa Pogrzebowego i Opiekuńczego w Hindenburg O.S.
(Zabrze). Fotografie dokumentu i tłumaczenie na język polski.
Serdecznie podziękowania
dla pani dr. Rebecca Jefferson z University of Florida za użyczenie
nam tego eksponatu.
Od
tłumacza: W tłumaczeniu starałem się zachować charakter tego
dokumentu, który napisany został bardzo kwiecistym i archaicznym
językiem, przy użyciu niezwykle długich zdań. Być może utrudni
to w jakimś stopniu jego lekturę, ale oddaje w pełni klimat
oryginału.
Andrzej Dutkiewicz. 06.04.14
Andrzej Dutkiewicz. 06.04.14
Memoriał
z okazji pięćdziesięciolecia założenia Izraelickiego Bractwa
Pogrzebowego i Opiekuńczego „Chewra Kadischa”(1) w Hindenburg
O.S.(2)
Wydane i przekazane członkom przez zarząd Bractwa.
Hindenburg O.S. 1920 rok.
D.Kaiser, Hindenburg.
1.
Wydane i przekazane członkom przez zarząd Bractwa.
Hindenburg O.S. 1920 rok.
D.Kaiser, Hindenburg.
1.
Izraelickie
Bractwo Pogrzebowe i Opiekuńcze w Hindenburg O.S. założone zostało
17 lutego 1870 roku. Żydowska Gmina Wyznaniowa w Zabrzu, która
obejmowała należące wówczas do powiatu bytomskiego miejscowości
Stare Zabrze, Małe Zabrze, Wieś Doroty, Zaborze, Biskupice i leżące
w powiecie tarnogórskim Mikulczyce, nie była wówczas gminą
samodzielną, lecz filią Bytomskiej Gminy Wyznaniowej i podlegała
jej administracji płacąc przy tym na jej rzecz skromną sumę
pięćdziesięciu talarów rocznie i mając w niej trzech
deputowanych. W roku 1870 byli nimi Heinrich Brenner, Heinrich
Pollack i Salomon Schüller. Zabrze nie
posiadało wówczas własnej synagogi. Nabożeństwa odbywały się w
prymitywnych pomieszczeniach prywatnych, najpierw na piętrze domu
Samuela Hoffmanna przy Kronprinzenstrasse 110 (3), potem w domu
narożnym Heinricha Haendlera przy Hüttenstrasse
1 (4) (dom Wienskowitza). Przy większych świętach przystosowywano
dla odprawienia nabożeństw małą salę na piętrze domu L.
Haendlera przy Kronprinzenstrasse 159. Kantorem był w tym okresie
urzędnik gminy Dawid Bamberger. Gmina utrzymywała poza tym
najpierw jedno-, potem dwuklasową szkołę ludową, w której
nauczycielami byli Sachs i Sander. Rolę zabrzańskiego rabina pełnił
rabin z Bytomia, doktor Rosenthal. Ponieważ gmina nie posiadała
jeszcze żadnego cmentarza, zmarłych chowano w Bytomiu i Gliwicach.
2.
W
ciągle powiększającej się wskutek napływu nowych członków
Gminie zrodziło się życzenie powołania do życia instytucji
Chewra Kadischa, która organizowałaby wypełnianie wymaganego przez
żydowską religię obowiązku opieki nad chorymi, umierającymi i
zmarłymi. Spełnianie tego obowiązku, od najstarszych już dziejów
judaizmu szczególnie zbożnego zadania, należało zawsze nie
tylko do bliższej i dalszej rodziny, ale również do całej
społeczności, tak że powołanie „Świętego Bractwa”, jeśli
nie swą nazwą, to istotą swą do najstarszych tradycji
judaizmu należy. Jego genezę odnajdziemy w najdawniejszych dziejach i
według żydowskiej tradycji nawiązuje ona do owego biblijnego
zdania: „Wskaż im drogę gdyż wędrują, i co mają czynić, i
wybierz z całego narodu kilku mężczyzn pobożnych i prawych,
którzy egoizmem gardzą, i postaw ich na czele każdego tysiąca,
każdej setki, każdych pięćdziesięciu i dziesięciu.” (druga
księga Mojżesza 18.20)
Tradycyjny przekaz świętych pism naszej wiary tłumaczy to tak: „Droga którą wędrują i co powinni czynić”, wskazują na obowiązek miłosierdzia, pielęgnacji chorych i grzebania zmarłych w prawidłowy sposób i w duchu bożego miłosierdzia, aby treść boskich praw we wspólnocie żywa była, gdyż tylko miłością przez czyny, osiągalny jest szczyt bożej nauki i tylko przez współdziałanie wszystkich cel ten może być osiągnięty. I nawet jeśli to co pojedynczy człowiek wykonać może tylko drobiazgiem jest, jeśli szarość i proza życia od pojęcia ideału mocno odbiegają, przy całej małości i niedoskonałości tych pojedynczych dokonań są one jednak cenne i są etosem i czynem.
Tradycyjny przekaz świętych pism naszej wiary tłumaczy to tak: „Droga którą wędrują i co powinni czynić”, wskazują na obowiązek miłosierdzia, pielęgnacji chorych i grzebania zmarłych w prawidłowy sposób i w duchu bożego miłosierdzia, aby treść boskich praw we wspólnocie żywa była, gdyż tylko miłością przez czyny, osiągalny jest szczyt bożej nauki i tylko przez współdziałanie wszystkich cel ten może być osiągnięty. I nawet jeśli to co pojedynczy człowiek wykonać może tylko drobiazgiem jest, jeśli szarość i proza życia od pojęcia ideału mocno odbiegają, przy całej małości i niedoskonałości tych pojedynczych dokonań są one jednak cenne i są etosem i czynem.
I pod wieczności gdzieś podwoje
Pyłeczki wprawdzie z życia dróg:
Chwile, dni, lata niesiesz swoje,
Aż się umorzy czasów dług.
( Z wiersza Friedricha Schillera „Ideały”)
„To
są te czyny”, jak uczy Miszna (5) która porządek dziennej
modlitwy ustala, „to są te czyny których owoce człowiek na tym
świecie zbiera, lecz ich prawdziwą wartość dopiero na tamtym
pozna, … szacunek do ojca i matki … czynna miłość bliźniego
… udzielanie schronienia bezdomnym, opieka nad chorymi i chowanie
zmarłych. Bardzo istotnym jest, iż szacunek do ojca i matki wśród
wymienionych tu obowiązków na pierwszym miejscu stoi. To
wyróżnienie uczy nas że przede wszystkim pietyzm i uszanowanie
przekazów i tradycji ojców serca nasze wypełnić i wolą naszą
kierować powinny, gdyż szacunek i pietyzm tym korzeniem są, z
którego moc do pnia i gałęzi płynie, by zrodzić kwiat i owoc,
bogu na cześć i ludziom na błogosławieństwo. Z potrzeby
pobożnego szacunku do świętych tradycji judaizmu powstało nasze
Bractwo Pogrzebowe i Opiekuńcze.
3.
Protokół
założycielski z dnia 17 lutego 1870 roku ogłasza: „W dniu
dzisiejszym w celu powołania do życia bractwa Chewra Kadisza
zebrała się pewna ilość członków naszej Gminy Wyznaniowej i
ukonstytuowała się jako stowarzyszenie. Postanowiono że każdy
członek zobowiązany jest wpłacić 20 srebrnych groszy wpisowego i
że do zaprojektowania statutu jak i wybrania co miesiąc
prowadzącego zebrania powołać należy zarząd i zwołać naradę.
Następnie przystąpiono do wyboru zarządu który składać
powinien się z ośmiu członków, z Zabrza i należących do niego
miejscowości. Jako członkowie zarządu wybrani zostali: pan Stern
senior z Zaborza - 20 głosów, pan Simon Glaser z Zabrza - 15
głosów, pan Noa Glaser z Zabrza – 14 głosów, pan Leschcziner z
Bikupic – 15 głosów, pan A. Münzer –
16 głosów, pan H. Brenner z Zaborza – 16 głosów, pan S.
Hoffmann z Zabrza – 14 głosów. Oraz pan Jakob Adler. Wybrani
zaakceptowali wynik wyborów, oraz zobowiązali się z całych sił
dążyć do realizacji właściwych dla Bractwa celów.
V.
g. u. (6)
M.
Böhm, M. Berger, Salomon Schüller,
Noa Glaser, S. Glaser, Wilhelm Eisner, Jakob Adler, A. Stern,
H. Brenner, H. Leschcziner, A. Leschnitzer, S. Hoffmann, A.
Münzer, N. Brauer, Josef Pollack, W.
Neumann, H. Pollack, S. Herzberg, J. Zernik, E. Freund,
Siegfried Schüller.
Następnie obrani członkowie zarządu wybrali spośród siebie przewodniczącego, sekretarza i skarbnika, wybranym przewodniczącym został S. Hoffmann, sekretarzem H. Brenner, a skarbnikiem Noa Glaser i wybór został przez nich przyjęty.
Następnie obrani członkowie zarządu wybrali spośród siebie przewodniczącego, sekretarza i skarbnika, wybranym przewodniczącym został S. Hoffmann, sekretarzem H. Brenner, a skarbnikiem Noa Glaser i wybór został przez nich przyjęty.
Zabrze,
17 lutego 1870
Na
dzień 24 lutego postanowiono zwołać walne zgromadzenie, na którym
ostatecznie ukonstytuuje się stowarzyszenie, a jego członkowie
zaprzysiężeni zostaną na statut. Oprócz wyżej spisanych, którzy
już na pierwszym zebraniu przystąpili do Bractwa, zapisało się
wielu nowych, przy czym należy zauważyć, że akta nie zachowały
się w całości i wielu szacownych członków naszej gminy którzy
należeli do Bractwa nie zostało wymienionych. Do Bractwa zapisali
się:
J. Weißenberg, M. Kaiser, J. Stern, J. Wachsner, H. Siedner, A. Pollack, A. Epstein, H. Fischer, J. Friedlaender, H. Herzberg, J. Schauer, S. Lomnitz, J.L. Cohn, S. Böhm, L. Friedmann, Julius Pollack, A. Perl, S. Brinitzer, M. Hoffmann, L. Kochmann, M. Ucko, Bernh. Ucko, P. Silbermann, M. Steuer, M. Adler, Grünberg, J. Pollack, M. Centawer, M. Brauer, J. Zimmermann, S. Siedner, J. Brauer, Jos. Eisner, S. Schlesinger, L. Brenner, A. Kaiser, W. Herzberg, Loewy, Roth, Bamberger, Totzek, A. Brauer, J. Goldmann, Diestelier, Loewenstamm, Königsberger, Sprai.
Pod koniec marca 1870 roku Bractwo liczyło 71 stowarzyszonych. Przydzieleni oni byli do 8 okręgów, z których każdy posiadał swojego męża zaufania. Postanowiono że:
„Każdy mąż zaufania, który zobowiązany jest do pomocy członkom swego okręgu w wypadku ciężkich chorób lub śmierci, powinien osobiście przekonać się o każdym przypadku i jeśli to konieczne natychmiast ustawić straż nocną według własnego osądu, składającą się z 1 lub 2 stowarzyszonych. W razie takiej potrzeby, mąż zaufania wylosuje tych którzy obejmą straż nocną z urny która stoi u przewodniczącego i w której znajdują się losy z imionami członków. Następnie jeśli przekona się on, że wybija ostatnia godzina chorego, lub na jego życzenie, zatroszczy się o to by 10 członków zebrało się wokół niego i zmawiało obowiązujące modlitwy, a po nadejściu śmierci spowoduje podjęcie przez zarząd odpowiednich starań o pochówek".
J. Weißenberg, M. Kaiser, J. Stern, J. Wachsner, H. Siedner, A. Pollack, A. Epstein, H. Fischer, J. Friedlaender, H. Herzberg, J. Schauer, S. Lomnitz, J.L. Cohn, S. Böhm, L. Friedmann, Julius Pollack, A. Perl, S. Brinitzer, M. Hoffmann, L. Kochmann, M. Ucko, Bernh. Ucko, P. Silbermann, M. Steuer, M. Adler, Grünberg, J. Pollack, M. Centawer, M. Brauer, J. Zimmermann, S. Siedner, J. Brauer, Jos. Eisner, S. Schlesinger, L. Brenner, A. Kaiser, W. Herzberg, Loewy, Roth, Bamberger, Totzek, A. Brauer, J. Goldmann, Diestelier, Loewenstamm, Königsberger, Sprai.
Pod koniec marca 1870 roku Bractwo liczyło 71 stowarzyszonych. Przydzieleni oni byli do 8 okręgów, z których każdy posiadał swojego męża zaufania. Postanowiono że:
„Każdy mąż zaufania, który zobowiązany jest do pomocy członkom swego okręgu w wypadku ciężkich chorób lub śmierci, powinien osobiście przekonać się o każdym przypadku i jeśli to konieczne natychmiast ustawić straż nocną według własnego osądu, składającą się z 1 lub 2 stowarzyszonych. W razie takiej potrzeby, mąż zaufania wylosuje tych którzy obejmą straż nocną z urny która stoi u przewodniczącego i w której znajdują się losy z imionami członków. Następnie jeśli przekona się on, że wybija ostatnia godzina chorego, lub na jego życzenie, zatroszczy się o to by 10 członków zebrało się wokół niego i zmawiało obowiązujące modlitwy, a po nadejściu śmierci spowoduje podjęcie przez zarząd odpowiednich starań o pochówek".
4.
W
roku 1871 właściciel dóbr zabrzańskich książę Guido Henckel
von Donnersmarck auf Neudeck podarował Gminie (Żydowskiej Gminie
Wyznaniowej, przypomnienie tłumacza) grunt rolny wielkości 1 morgi
w celu założenia cmentarza. Gmina plac ten ogrodziła i wybudowała
kosztem 851 talarów dom przedpogrzebowy. Za grób dziecięcy
pobierano opłatę średnio 1 talara, za grób dorosłego 2 talarów.
Z pewnym stolarzem uzgodniono że będzie dostarczał trumny dla
dorosłych w cenie 2 talarów, dla dzieci 1 talara. Bractwo zamówiło
również karawan.
We wrześniu 1891 dokupiona została parcela w celu powiększeniu cmentarza w cenie 50 fenigów za metr kwadratowy. W maju 1892 przebudowano dom przedpogrzebowy. Przy okazji wmurowania kamienia węgielnego odbyła się uroczystość religijna, a ówczesny sekretarz Gminy emerytowany nauczyciel Sander przygotował z tej okazji rozprawę którą włączył do akt. W tej rozprawie z dnia 19 maja 1892 czytamy:
„Na zlecenie dobroczyńcy i największego mecenasa gminy Maxa Böhma powiększono nie tylko cmentarz, ale wybudowano również nowy powiększony dom przedpogrzebowy, której kamienia węgielnego wmurowanie odbywa się właśnie dzisiaj, przy czym ofiarność dobroczyńcy pana Maxa Böhma wyraziła się dużą darowizną. Tenże zasłużył sobie na szacunek i pamięć Bractwa.
Zarząd stowarzyszenia tworzą obecnie: Michael Kaiser, Dawid Waldmann, J.H. Lewin. Bractwo liczy 130 członków. Przychody Bractwa systematycznie rosną.
We wrześniu 1891 dokupiona została parcela w celu powiększeniu cmentarza w cenie 50 fenigów za metr kwadratowy. W maju 1892 przebudowano dom przedpogrzebowy. Przy okazji wmurowania kamienia węgielnego odbyła się uroczystość religijna, a ówczesny sekretarz Gminy emerytowany nauczyciel Sander przygotował z tej okazji rozprawę którą włączył do akt. W tej rozprawie z dnia 19 maja 1892 czytamy:
„Na zlecenie dobroczyńcy i największego mecenasa gminy Maxa Böhma powiększono nie tylko cmentarz, ale wybudowano również nowy powiększony dom przedpogrzebowy, której kamienia węgielnego wmurowanie odbywa się właśnie dzisiaj, przy czym ofiarność dobroczyńcy pana Maxa Böhma wyraziła się dużą darowizną. Tenże zasłużył sobie na szacunek i pamięć Bractwa.
Zarząd stowarzyszenia tworzą obecnie: Michael Kaiser, Dawid Waldmann, J.H. Lewin. Bractwo liczy 130 członków. Przychody Bractwa systematycznie rosną.
1871
482 Marki
1873 723 Marki
1880 1786 Marki
1889 2356 Marki
1891 4165 Marki
1873 723 Marki
1880 1786 Marki
1889 2356 Marki
1891 4165 Marki
Zarząd
Gminy Synagogalnej składa się obecnie z następujących osób:
Michael Kaiser, Heinrich Pollack, adwokat Sachs, L. Wienskowitz.
W skład Kolegium Przedstawicielskiego wchodzą: Max Böhm, Siegfried Schüller, W. Borinski, Wilhelm Eisner, M. Schlesinger, dr. Riesenfeld, Jakob Grünwald, S. Siedner, J. H. Lewin, Julius Kochmann.
Cmentarz został jeszcze wielokrotnie powiększony poprzez zakup przylegających terenów. Ponadto wybudowano dom mieszkalny dla cmentarnego ogrodnika, oraz przebudowano i powiększono dom przedpogrzebowy.
W skład Kolegium Przedstawicielskiego wchodzą: Max Böhm, Siegfried Schüller, W. Borinski, Wilhelm Eisner, M. Schlesinger, dr. Riesenfeld, Jakob Grünwald, S. Siedner, J. H. Lewin, Julius Kochmann.
Cmentarz został jeszcze wielokrotnie powiększony poprzez zakup przylegających terenów. Ponadto wybudowano dom mieszkalny dla cmentarnego ogrodnika, oraz przebudowano i powiększono dom przedpogrzebowy.
5.
Odpowiednio
do postępującego rozwoju gminy synagogalnej, rozwijało się
również Bractwo Chewra Kadischa. Z wielorakich upływem czasu
uwarunkowanych powodów konieczna okazała się rewizja statutów
organizacji, aby odpowiadały one aktualnym wymogom. Dla tego już w
1877 roku opracowano i przyjęto nowe, poprawione reguły. Lecz
ponieważ i one zdezaktualizowały się z biegiem czasu, przyjęto i
zatwierdzono przez zgromadzenie generalne w roku 1891 nowy statut. W
rezultacie wielu próśb i sugestii ze strony stowarzyszonych
konieczne okazało się jednak ponowne zmiany ustaw, więc na
zgromadzeniu nadzwyczajnym w dniu 29 maja 1905 roku postanowiono
wybrać komisję której zadaniem byłoby przedłożenie następnego
projektu nowego statutu. Członkami tej komisji byli: rabin dr.
Kaatz, Eugen Pollack, radca sądowy Sachs, adwokat dr. Guthaner i B.
Schlesinger. Projekt statutu przedstawiony został dnia 17 lutego
1907 roku zgromadzeniu generalnemu, po różnorakich zmianach
zatwierdzony i opublikowany drukiem. Nowy statut podpisany został
przez następujących członków zarządu: M. Kaiser, J.H. Lewin, D.
Waldmann, Hugo Glaser, Adolf Pollack, S. Adler, jak i przez członków
zarządu Gminy Synagogalnej L. Danziger, E. Pollack.
6.
13
marca 1895 roku uroczyście obchodzono dwudziestą piątą rocznicę
założenia Bractwa Chewra Kadischa. W dniu 20 lutego 1899 roku
przekazano ówczesnemu przewodniczącemu stowarzyszenia Michaelowi
Kaiser, w uznaniu wielkich zasług dla rozwoju i dwudziestej piątej
rocznicy członkostwa w prezydium Bractwa, artystycznie wykonany
dyplom o nadaniu członkostwa honorowego.
Członkostwo honorowe nadano również rabinowi doktorowi Münz z Gliwic, członkom zarządu D. Waldmann, J.H. Lewin, jak i rabinowi doktorowi Kaatz.
Członkostwo honorowe nadano również rabinowi doktorowi Münz z Gliwic, członkom zarządu D. Waldmann, J.H. Lewin, jak i rabinowi doktorowi Kaatz.
*
* *
Aż do wybuchu wojny światowej przewidziana w statucie
coroczna uroczystość upamiętniająca założenie Stowarzyszenia
odbywała się zawsze dnia 14 Adar (7), wraz z nabożeństwem na
cmentarzu i przyjęciem co utwierdzało poczucie wspólnoty jego
członków. Jednak od rozpoczęcia wojny zrezygnowano z przyjęcia i
dzień ten obchodzono już tylko nabożeństwem na cmentarzu.
* * *
Część naszego cmentarza przeznaczona jest dla tych
którzy zginęli w walce broniąc naszej ojczyzny. Przewidziano
również godną jej dekorację. Na polecenie rządu, zmarli rosyjscy jeńcy dla których
nie ma u nas cmentarza ich wyznania, rozdzieleni będą na
zabrzańskie cmentarze trzech wyznań i odpowiednia część tych
jeńców przypadnie do pochowania również na naszym. W tym celu
wyznaczono specjalne miejsce które będzie z podkreśleniem jego
godności oznakowane.
* * *
W chwili obecnej Bractwo liczy sobie 164
stowarzyszonych. Podsumowanie budżetu ostatnich lat wykazało
przychodów i wydatków:
za rok 1914 w sumie 14 800 M.
za rok 1916 w sumie 13 197 M.
za rok 1919 w sumie 22 710 M.
za rok 1916 w sumie 13 197 M.
za rok 1919 w sumie 22 710 M.
Majątek organizacji wynosił w tym roku 41 456 M. W tym
22 183 M. w postaci legatów. (8)
Darczyńcami są:
Alfred Böhm
Rabin dr. Münz
Max Böhm
Leonore Pinczower
Bertha Kaiser
S. Knaster
Js. Wachsner
Js. Friedländer
Rachel Zimmermann
Dr. Georg Schüller
Eduard i Friedericke Katz
Heinrich i Antonie Haendler
Michael Kaiser
Hulda Hoffmann
Simon i Henriette Glaser
Eugen i Salo Glaser
Moritz i Minna Steuer
Julius i Lina Pollack
Heimann i Selma Glaser
Moritz i Doris Schlesinger
Henriette Cohn
Johanna Knaster
Georg Prager
Eugen Haendler
Goldine Friedländer
Bernhard i Dorothea Ucko
Friedericke Eisner
Herrmann i Bertha Brauer
Samuel i Paula Nebel
Jonas Adler z żoną.
Charlotte Lewn
Oskar Rothmann
Julius Böhm
Eugen Krebs
Simon i Hugo Krebs
Nathan i Jeanette Brauer
Heimann i Julie Grünberg
Abraham i Louise Heinrich
Salo Grünberg
Fanny Blumenfeld
Jakob i Helene Fröhlich
Franz i Ruth Böhm
Isidor, Fanny i Rosa Scheyer
Lina Kaiser
Helene Freund
Fanny Fischer
Michael Adler
Beate Adler
Amalie Blumenfeld
Rosalie Nebel
Henriette Glaser
Rosalie i Karl Schnitzer
Moritz Fischer
Eugen Pollack
Henriette Singermann
David i Bertha Waldmann
Charlotte Böhm
Dagobert Böhm
Salo Graetz
Johanna Bachner
Rabin dr. Münz
Max Böhm
Leonore Pinczower
Bertha Kaiser
S. Knaster
Js. Wachsner
Js. Friedländer
Rachel Zimmermann
Dr. Georg Schüller
Eduard i Friedericke Katz
Heinrich i Antonie Haendler
Michael Kaiser
Hulda Hoffmann
Simon i Henriette Glaser
Eugen i Salo Glaser
Moritz i Minna Steuer
Julius i Lina Pollack
Heimann i Selma Glaser
Moritz i Doris Schlesinger
Henriette Cohn
Johanna Knaster
Georg Prager
Eugen Haendler
Goldine Friedländer
Bernhard i Dorothea Ucko
Friedericke Eisner
Herrmann i Bertha Brauer
Samuel i Paula Nebel
Jonas Adler z żoną.
Charlotte Lewn
Oskar Rothmann
Julius Böhm
Eugen Krebs
Simon i Hugo Krebs
Nathan i Jeanette Brauer
Heimann i Julie Grünberg
Abraham i Louise Heinrich
Salo Grünberg
Fanny Blumenfeld
Jakob i Helene Fröhlich
Franz i Ruth Böhm
Isidor, Fanny i Rosa Scheyer
Lina Kaiser
Helene Freund
Fanny Fischer
Michael Adler
Beate Adler
Amalie Blumenfeld
Rosalie Nebel
Henriette Glaser
Rosalie i Karl Schnitzer
Moritz Fischer
Eugen Pollack
Henriette Singermann
David i Bertha Waldmann
Charlotte Böhm
Dagobert Böhm
Salo Graetz
Johanna Bachner
* * *
Kilku darczyńców ufundowało kapitał założycielski do utworzenia fundacji na budowę Domu Starców. Wyrażamy nadzieję iż członkowie i dobroczyńcy naszego stowarzyszenia hojnymi datkami fundację tą wspierać będą i umożliwią nam w późniejszym czasie powołanie do życia, tak potrzebnej gminie stacji pielęgniarskiej. Pięćdziesiąte zebranie generalne 3 lutego 1920 zadecydowało o podjęciu niezbędnych w tym celu kroków. Na zebraniu tym postanowiono również iż nie będzie urządzać się większej uroczystości z okazji pięćdziesięciolecia, w zamian tego rozdzieli się 2000 M. wśród potrzebujących.
* * *
W skład zarządu Bractwa wchodzą obecnie: M. Prager,
J. Michaelis, W. Isaak, Martin Zimmermann, Jos. Herzberg, Ferdinand
Pollack, N. Horwitz.
Chewra Kadischa stała zawsze w bliskim związku z innymi organizacjami naszej żydowskiej gminy. Życiem kulturalnym kierują obecnie: rabin dr. Katz, kantorzy Tandesar i Singermann, jak i Gadiel.
Nauczycielami w szkole żydowskiej byli: Malachowski i Michaelis. Nauki religii udzielała również panna Bamberger.
Członkami zarządu gminy gminy synagogalnej są: L. Danzinger, adwokat dr. Guthaner, D. Kaiser.
Reprezentantami Gminy Synagogalnej są: Julius Kochmann, J. Grünwald, Heimann Glaser, R. Markus, A. Richter, Eugen Sander, adwokat Schindler.
W skład kolegium reprezentantów wchodzą: Julius Kochmann, J Grünwald, Heimann Glaser, R. Markus, A. Richter, Eugen Sander, adwokat Schindler.
Z wielką wdzięcznością wspominamy członka zarządu synagogi Eugena Pollack, który właśnie od nas odszedł.
Jak i J.H. Lewina, wieloletniego przewodniczącego naszej Chewra Kadischa, który odszedł do domu Pana w czasie drukowania tego pisma.
Ciągłe odmiany spraw ziemskich wywołały w naszym stowarzyszeniu wielorakie przeobrażenia.
Wielu ludzi przyszło i odeszło.
W nieustannym rytmie zmian życie płynie do przodu. Jego rzeka nie zna spokoju i zna swe prawa.
Z miłością, wdzięcznością i oddaniem wspominamy naszych zmarłych. Pokój ich duszom. Niech przyświeca im światło boże.
To co zabrała nam śmierć, życie zwróci. Pracę która wypadnie ze zmęczonych rąk przejmą i poprowadzą inne. Nasze Bractwo tylko dzięki współpracy i pomocy wszystkich członków jest w stanie stanąć na wysokości zadania. Wyrażamy prośbę i nadzieję że wszyscy do nas przynależący, członkowie jak i przyjaciele z daleka i z bliska, przez swą działalność i zaangażowanie przyczynią się do ochrony i utrzymania tego co osiągnęliśmy i zdobyli w ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat, że rozszerzymy i udoskonalimy to co już wypracowane.
Założenie Stowarzyszenia przypadło na czas dynamicznego rozwoju naszej ojczyzny. Jego pięćdziesięciolecie na czas niedoli i wielkich politycznych i gospodarczych nieszczęść, kiedy jej przyszłość leży w ciemnościach.
Chewra Kadischa stała zawsze w bliskim związku z innymi organizacjami naszej żydowskiej gminy. Życiem kulturalnym kierują obecnie: rabin dr. Katz, kantorzy Tandesar i Singermann, jak i Gadiel.
Nauczycielami w szkole żydowskiej byli: Malachowski i Michaelis. Nauki religii udzielała również panna Bamberger.
Członkami zarządu gminy gminy synagogalnej są: L. Danzinger, adwokat dr. Guthaner, D. Kaiser.
Reprezentantami Gminy Synagogalnej są: Julius Kochmann, J. Grünwald, Heimann Glaser, R. Markus, A. Richter, Eugen Sander, adwokat Schindler.
W skład kolegium reprezentantów wchodzą: Julius Kochmann, J Grünwald, Heimann Glaser, R. Markus, A. Richter, Eugen Sander, adwokat Schindler.
Z wielką wdzięcznością wspominamy członka zarządu synagogi Eugena Pollack, który właśnie od nas odszedł.
Jak i J.H. Lewina, wieloletniego przewodniczącego naszej Chewra Kadischa, który odszedł do domu Pana w czasie drukowania tego pisma.
Ciągłe odmiany spraw ziemskich wywołały w naszym stowarzyszeniu wielorakie przeobrażenia.
Wielu ludzi przyszło i odeszło.
W nieustannym rytmie zmian życie płynie do przodu. Jego rzeka nie zna spokoju i zna swe prawa.
Z miłością, wdzięcznością i oddaniem wspominamy naszych zmarłych. Pokój ich duszom. Niech przyświeca im światło boże.
To co zabrała nam śmierć, życie zwróci. Pracę która wypadnie ze zmęczonych rąk przejmą i poprowadzą inne. Nasze Bractwo tylko dzięki współpracy i pomocy wszystkich członków jest w stanie stanąć na wysokości zadania. Wyrażamy prośbę i nadzieję że wszyscy do nas przynależący, członkowie jak i przyjaciele z daleka i z bliska, przez swą działalność i zaangażowanie przyczynią się do ochrony i utrzymania tego co osiągnęliśmy i zdobyli w ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat, że rozszerzymy i udoskonalimy to co już wypracowane.
Założenie Stowarzyszenia przypadło na czas dynamicznego rozwoju naszej ojczyzny. Jego pięćdziesięciolecie na czas niedoli i wielkich politycznych i gospodarczych nieszczęść, kiedy jej przyszłość leży w ciemnościach.
Szczęście się odwróci, Bóg jest wspaniały.
Bóg naszych ojców, on zawsze jest z nami!
Ty Ojcze, twa mądrość,
Ty kieruj i prowadź,
Panie, w twych rękach
początek i koniec
i wszystko jest.
Bóg naszych ojców, on zawsze jest z nami!
Ty Ojcze, twa mądrość,
Ty kieruj i prowadź,
Panie, w twych rękach
początek i koniec
i wszystko jest.
D.Kaiser
Hindenburg O.S. (Wydawca) |
(1) tłum: Święte Bractwo.
(2) Hindenburg O.S. - na wniosek Rady Gminy Zabrze, 21 lutego 1915 roku cesarz Wilhelm II
zezwolił na zmianę nazwy gminy Zabrze na Hindenburg. Nazwa ta obowiązywała do 19 marca
1945 roku, z wyłączeniem czasu gdy Zabrzem administrowała Międzysojusznicza Komisja
Rządząca i Plebiscytowa. Używano wtedy podwójnej nazwy Zabrze (Hindenburg O.S.)
(3) Kronprinzenstrasse – dzisiejsza ul. Wolności
(4) Hüttenstrasse – dzisiejsza ulica Powstańców Śląskich
(5) Jeden z podstawowych tekstów rabinicznych, zawierający normy prawne postępowania.
(6) Vorgelesen, genehmigt, unterschrieben. Odczytane, zatwierdzone, podpisane.
(7) Adar, miesiąc w kalendarzu żydowskim, zaczyna się w połowie lutego.
(8) Zapis testamentowy.
(2) Hindenburg O.S. - na wniosek Rady Gminy Zabrze, 21 lutego 1915 roku cesarz Wilhelm II
zezwolił na zmianę nazwy gminy Zabrze na Hindenburg. Nazwa ta obowiązywała do 19 marca
1945 roku, z wyłączeniem czasu gdy Zabrzem administrowała Międzysojusznicza Komisja
Rządząca i Plebiscytowa. Używano wtedy podwójnej nazwy Zabrze (Hindenburg O.S.)
(3) Kronprinzenstrasse – dzisiejsza ul. Wolności
(4) Hüttenstrasse – dzisiejsza ulica Powstańców Śląskich
(5) Jeden z podstawowych tekstów rabinicznych, zawierający normy prawne postępowania.
(6) Vorgelesen, genehmigt, unterschrieben. Odczytane, zatwierdzone, podpisane.
(7) Adar, miesiąc w kalendarzu żydowskim, zaczyna się w połowie lutego.
(8) Zapis testamentowy.
Puszka na datki używana
przez bractwo Chewra Kadisza. Eksponat z kolekcji Muzeum Żydowskiego
w Budapeszcie. Zdjęcie: K. Bielawski
http://www.kirkuty.xip.pl/pogrzeb_zydowski.htm
http://www.kirkuty.xip.pl/pogrzeb_zydowski.htm